فلنج رزوه ای

فلنج

 

فلنج ها یکی از اتصالات دهنده های لوله ها،شیرآلات و دستگاه ها به یکدیگر می باشد. فلنج به صورت قطعه دیسکی شکل بوده که همیشه به صورت جفت به کمک پیچ و مهره دو قعه را به یکدیگر متصل می سازد و به آسانی باز شده و برای فشار های کم و بالا مناسب می باشد.

آب بندی بین دوفلنج توسط گسکت که در بین آنها قرار داده می شود انجام می گیرد. جنس فلنج ها از فولاد و آلیاژهای آن و یا از چدن و سایر مواد ساخته می شود. روی فلنج، مطابق استاندارد، مشخصات فلنج بایستی حک گردد.این مشخصات شامل: نام تجاری تولید کننده ، سایز اسمی لوله ، مقدار فشار قابل تحمل ، شکل سطح فلنج، سوراخ ها، مواد تشکیل دهنده و کد مربوط به عملیات حرارتی صورت گرفته بروی آن ، قطر اسمی فلنج برابر قطر لوله ای است که فلنج به آن وصل می شود. فلنج ها بسته به نوع جنس متناسب با فشاری که تحمل می کنند به کلاس های مختلف مانند: ANSI B16.34 ، مطابق استاندارد ISO، بر اساس استاندارد API (6A-6B-6BX) تقسیم می شوند.
مطابق استاندارد ANSI B16.34 فلنج های فولادی و آلیاژهای آن به کلاس های ۱۵۰-۳۰۰-۴۰۰-۶۰۰-۹۰۰-۱۵۰۰-۲۵۰۰ تقسیم بندی می گردند.که این اعداد بیشینه ی فشار بر حسب PSI بوده است. البته فشار کارکرد حدود ۲.۴ برابر اعداد مذکور می باشد (در حداکثر دمای مجاز) مطابق استاندارد ISO فشار فلنج های فولادی و آلیاژهای آن با PN نشان داده می شود.(بر حسب BAR)

فلنج ها بر اساس موارد ذیل طبقه بندی می گردند:

بر اساس سطوح بیرونی، فلنج ها به فلنج سطح ساده(Flat face)، فلنج با سطح برجسته (Raised face)
فلنج نر و ماده، صفحه دارای زبانه و شیاردار(Tongue & Groove face) ، با صفحه اتصال رینگی(Ring type joint facing) تقسیم بندی می شوند.
طبقه بندی فلنج ها بر اساس نوع اتصال به لوله نیز به : فلنج کور ( Blind flangeفلنج گردندار جوشی ( Weling neck flangeفلنج روکار ( Slip on flangeفلنج لبه دار (lap joint flange )، فلنج با جوش محفظه ای ( Socket weld flange )، فلنج رزوه ای ( Screw flangeفلنج مهارکننده ( Anchor flangeفلنج اریفیس ( Orifice flange )، تقسیم بندی می گردد.
فلنج ها همیشه به صورت جفت بوده و بوسیله پیچ و مهره به هم وصل می شوند.

 

Powered by WPeMatico