ورق A283 Gr C

ورق  A283 Gr C یک فولاد کربنی است که در صنایعی که نیاز به مقاومت کششی کم یا متوسطی دارند مورد استفاده قرار می گیرد . این فولاد در بین فولادهای آلیاژی یا غیر آلیاژی  دارای خاصیت شکل پذیری نسبتا بالایی است.از دیگر کاربرد های ورق A283 ساخت مخازن ذخیره سازی میعانات نفتی و ذخیره سازی مواد شیمیایی به کار می رود .

تفاوت A283 Gr C و A36 :

ورق ASTM A283 Gr C دارای چهار گرید مختلف (A ,B , C , D ) از صفحه فولادی کربنی برای کاربرد های عمومی است .

ASTM A36 فولاد کربنی است که در مقاطع مختلف انواع پروفیل و پلیت برای کاربرد های ساختاری مانند ساخت پیچ و مهره و اسکلت بندی پل ها و ساختمان ها استفاده می شود. از نظر مواد سازنده ASTM A36 و ASTM A283 هر دو از فولاد کربنی و کیفیت ساختمانی برای کاربرد های عمومی هستند . براساس آزمایشات انجام گرفته CE  ورق A283  از A36  بیشتر است . در نتیجه برای جوش نسبت به A36 سخت تر است . خواص مکانیکی بین A36 و A283 Gr C تقریبا یکسان است به این معنی که خواص مکانیکی بین این دو متفاوت نیست.

براساس توضیح فوق، می توان A36 به عنوان جایگزینی مناسب برای ورق A283 Gr C استفاده کرد. البته به این نکته توجه کنید که برای این جایگزینی به مجوز مهندسی نیاز است .  از نظر شکل ساختاری و عناصر تشکیل دهنده فولادی ، آلیاژ های A36 و A283 Gr C کاملا با یکدیگر تشابه داشته ، و در ۹۰% سازه ها می تواند به جای هم استفاده گردد. فولاد A283 Gr C  فولاد ساخت سازه است . این فولاد در ساختمان سازی ، ساخت ادوات صنعتی فلزی در صنایع نفت (ساخت استراکچر های استوانه ای شکل انبار نفت )  ساخت انواع تیرهاش ها و تیر ورق های مورد استفاده در پل سازی و راه سازی ، ساخت ستون های نگه دارنده برای کلیه سازه های فلزی سنگین ، ساخت دکل چرثقیل های تلسکوپی و سقفی به کار میرود . فولاد سازی A283 در حقیقت در صنعت جز فولاد های نو ظهور بوده و مهندسین طراحی صنعتی این آلیاژ را به نسبت آلیاژ A36  جهت مصارف صنعتی مناسب تر میدانند . فولاد A283 Gr C  در اصل نسخه ی بروز شده ی آلیاژ قدیمی A36 می باشد که تدریجا جای پای خود را در صنایع فلزی باز خواهد کرد .